Alunan Nasuha

Wednesday, September 29, 2010

Qiamullail

"Wahai orang yang berselimut (Muhammad)! Bangunlah (untuk solat) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya), (iaitu) separuh daripada waktu malam atau kurangilah dari separuh itu sedikit, atau lebihkan sedikit daripadanya. Dan bacalah Al-Quran itu dengan tartil. Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat. Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan. Sesungguhnya kamu pada siang hari mempunyai urusan yang panjang (banyak). Sebutlah nama Tuhanmu dan beribadatlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan. (Dialah) Tuhan (yang menguasai) masyrik dan maghrib, tiada Tuhan melainkan Dia, maka ambillah Dia sebagai pelindung. Dan bersabarlah terhadap apa yang mereka ucapkan dan jauhilah mereka dengan cara yang baik.

(Surah Al-Muzammil ; ayat 1-10)

Terdapat banyak riwayat yang menjelaskan tentang sebab nuzul (turunnya) ayat 'qiamullail'. Menurut u'lama tafsir, sewaktu Rasulullah SAW didatangi Jibril AS pada kali pertama di gua Hiraq Baginda terkejut dan terus pulang ke rumah dalam keadaan ketakutan dan bersabda kepada isterinya : "Selimutkanlah aku, selimutkanlah aku..." Kemudian turunlah ayat ini.

Pada mulanya, hukum qiamullail menjadi wajib ke atas Rasulullah SAW dan para sahabat pada setiap malam berdasarkan ayat 'qiamullail'. Kemudian ayat ini dimansuhkan oleh ayat ke 20 surah Al-Muzammil iaitu 'faqro u ma tayassara minal qurani. Berdasarkan ayat ke-20 ini, qiamullail menjadi sunat kepada para sahabat dan orang mu'min tetapi tetap menjadi wajib bagi Rasulullah SAW.

No comments:

Post a Comment